Editia din aceasta saptamana a rubricii "Stiati ca" ne duce la portile
francezilor de la Citroen. Acestia sunt primii producatori de automobile
de serie din Europa, desi au debutat cu productia de armament.
1. Compania Citroen a fost infiintata in 1914 de catre Andre Citroen. Initial, compania franceza producea munitii pentru razboi. In anul 1920, compania acestuia a devenit cunoscuta sub numele de Citroen, iar primul lor model celebru este Traction Avant.
2. Citroen este primul producator de automobile de serie din lume care nu este de origine americana.
3. Marca Citroen a fost preluata de compania Michelin in anul 1934 si
a devenit parte a concernului PSA in anul 1976. De atunci, cei doi
producatori francezi colaboreaza si impart numeroase tehnologii. Acest
lucru s-a intamplat la doar cateva saptamani de la introducerea
modelului Traction Avant. Modelul Traction Avant a fost o premiera
mondiala din numeroase motive, cum ar fi tractiunea fata si sasiul
autoportant.
4. Modelul Citroen 2CV era alintat de posesori cu porecla "Rata".
Acest model a fost creat din necesitatea unui mijloc de transport ieftin
si fiabil. Initial, modelul trebuia sa fie lansat in 1938, dar Cel
de-al Doilea Razboi Mondial a intarziat debutul productiei cu 10 ani.
Succesul modelului 2CV a fost atat de mare incat productia a continuat
timp de peste 40 de ani. In toata aceasta perioada, design-ul modelului a
ramas aproape neschimbat.
5. In 1950, Citroen a prezentat modelul 2CV Van la Salonul Auto de la
Paris. Aceasta versiune a lui 2CV a avut un succes fulminant, iar
cererea a fost atat de mare incat lista de asteptare era de sase ani (in
anii 1950). Din februarie 1951 pana in martie 1978, Citroen a produs
1.246.306 unitati 2CV in versiunea Van.
6. Citroen a construit un centru istoric langa Paris, care se
intindea pe o suprafata de 6.700 metri patrati. Centrul mostenirii
Citroen gazduia circa 300 de automobile de epoca si concepte, dar nu a
fost deschis pentru public.
7. Reclama "The Dancer", gandita pentru modelul Citroen C4 a fost
premiata in 2005 la Festivalul de Film de la Cannes cu Leul de Bronz.
8. Grupul PSA este lider in materie de inovatie in Franta. In anul
2008, grupul PSA Peugeot-Citroen a facut 961 de cerereri pentru patent,
motiv pentru care a fost premiat de Institutul National de Proprietate
Industriala din Franta ca primul inventator al tarii. Grupul francez PSA
a primit aceasta distinctie pentru cea de-a doua oara consecutiv.
9. Citroen a intrat in Cartea Recordurilor pentru ca a folosit Turnul
Eiffel pe post de panou publicitar. Francezii au intrat in istorie ca
avand cel mai mare panou publicitar din lume.
10. In 1933, Citroen a introdus primul automobil pentru pasageri disponibil cu un motor diesel.
11. Peugeot detine 90% din actiunile Citroen inca din luna mai a
anului 1976. De atunci cele doua companii au creat holding-ul PSA
Peugeot Citroen. Acest holding a functionat foarte bine din punct de
vedere financiar intre anii 1976 si 1979. In perioada 1980-1985, grupul
PSA a inregistrat pierderi anuale destul de ridicate, dupa care Peugeot a
decis sa schimbe orientarea marcii Citroen pentru a reduce costurile de
productie. Mai apoi, cele doua marci au inceput sa impartaseasca
platformele, iar primul model care a fost inclus in acest proiect este
BX, lansat in 1982.
12. In anii 1970, Citroen a cochetat cu posibilitatea de a construi
elicoptere echipate cu motoare Wankel. Acestea erau contruite de Comotor
si au fost testate in zbor, dar nu au fost comercializate sau introduse
vreodata in productia de serie.
13. Prima prezenta Citroen in WRC a avut loc in anul 1986, cu un
Citroen BX 4TC pregatit pentru Grupa B. Ulterior, constructorul francez a
aruncat in lupta o serie de kit-car-uri, iar in 2001 a finantat echipa
de fabrica Citroen, care inregistreaza victorii si astazi.
14. Citroen DS a fost produs si in Australia, si este singurul model
al constructorului francez care a fost fabricat pe acest continent.
Citroen este prezent pe piata din Australia inca din anul 1925, motivat
fiind de succesul obtinut in acel colt de lume.
15. Constructorul francez a bifat si un parteneriat de tip
joint-venture cu italienii de la Maserati. In aceasta perioada,
sistemele hidraulice create de inginerii Citroen au fost folosite pe
numeroase modele Maserati, cum ar fi Bora, Merak, Khamsin si pentru
prototipul Quattroporte II. Acest prototip era de fapt un Citroen SM.
16. Citroen foloseste un tunel aerodinamic inca din anii 1950,
element care i-a ajutat pe francezi sa construiasca modele foarte
eficiente din acest punct de vedere.
17. In anii 1960, Citroen a creat o cutie de viteze semi-automata,
care era operata hidraulic. Aceasta cutie de viteze se numea Citromatic,
iar treptele de viteza si ambreiajul erau operate in mod hidraulic.
18. Suspensia hidro-pneumatica de la Citroen este prima de acest gen
din lume si este singura care are posibilitatea de a absorbi
neregularitatile drumului fara a deranja ocupantii. Ulterior, alti
producatori precum Mercedes-Benz au introdus sisteme de suspensie
similare.
19. Doar trei modele Citroen au castigat locul 1 la concursul Masina
Anului in Europa, iar toate erau fabricate inainte de 1990. De atunci,
inca patru modele Citroen au reusit sa ajunga pe podiumul acestui
concurs. Citroen SM a castigat premiul "Masina Anului in Statele Unite
ale Americii" in anul 1972, fiind singurul model al constructorului
francez care a primit aceasta distinctie peste Ocean. In 1974,
comercializarea modelului Citroen SM in SUA a fost interzisa, iar
constructorul francez nu a mai revenit de atunci pe aceasta piata.
20. La sfarsitul anilor 1970, Citroen a stabilit o fabrica in
Romania, unde a inceput productia modelului Oltcit. Acesta era
comercializat in Europa de Vest sub numele de Citroen Axel. Dupa 1990,
joint-venture-ul din Romania s-a incheiat, dar productia modelului
Oltcit a continuat pana in anul 1995, de data aceasta sub numele de
Oltcit Club, iar producatorul se numea Automobile Craiova.
http://www.automarket.ro/stiri/20-de-lucruri-pe-care-nu-le-stiai-despre-citroen-23706.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu